Z Kuşağı ve Bilgiye Ulaşma Alışkanlıkları Pandemi Sürecinde Değişti
1825 yılından bu yana Almanya’da yükseköğrenim faaliyetlerini sürdürmekte olan Karlsruhe Institute of Technology (KIT) Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi tarafından pandemi sürecinde yapılan bilimsel araştırmanın sonuçları belli oldu. 2000 sonrası doğumlu 1376 denek üzerinde yapılan çalışma sonucuna göre deneklerin tamamı herhangi bir konuda bilgi sahibi olmak için öncelikle internet kanalını kullanıyor.
Bahse konu çalışmanın detaylarını inceledikçe tablo daha da ilginçleşiyor. Zira deneklerden sadece 93 birey (yaklaşık %8’lik kısım) internetten edindiği bilgiyi başka bir kaynaktan sorgulama ihtiyacı duyuyor. Bu da demek oluyor ki çalışmaya iştirak eden kişilerin %92’lik kısmı tüm öğrenme ihtiyacını internet üzerinden karşılıyor.
Bilimsel araştırma dahilinde sorulan “bir konu hakkında sağlıklı bilgi edinirken kaç web sitesindeki sonucu karşılaştırırsınız?” sorusuna ise deneklerin %65’inin “en fazla iki sitedeki sonucu karşılaştırıyorum” cevabını verdiği gözüküyor.
Araştırma ekibine başkanlık eden Prof. Dr. Thomas HİRTH imzalı akademisyenin imzaladığı sonuç raporuna göre ise pandemi sürecinde gençlerin bilgiye ulaşma alışkanlığının kökten değişmiş olduğuna işaret ediliyor.
Türkiye’de Durum Pek Farklı Değil
Ülkemizdeki yaşayan Z kuşağı mensubu gençlerin 16-20 yaş aralığında olanları da tıpkı Almanya’da olduğu gibi bilgiye ulaşmak için internet kullanımını tercih ediyor. Özellikle akademik eğitim alma hedefi olan kesim; tyt konuları başta olmak üzere, üniversiteye dair her türlü bilgiye internet kanalı ile erişmeye çalışıyor.
Türkiye’de yaşayan ve ilgili yaş grubunda olan gençlerin internette en çok araştırma yaptığı diğer konular ise sırasıyla tyt konuları, üniversite taban puanları, nasıl ders çalışılır ve hangi bölüm para kazandırır şeklinde sıralanıyor.
İnternetteki Yanlış Bilgilere Dikkat!
Türkiye’nin ilk Webmaster Derneği tarafından yapılan açıklama ise “internette bilgi edinme amaçlı ziyaret edilen sitelerin sağladığı bilgileri teyit etmek gerekiyor” yönünde. Zira reklam geliri elde etmek, arama motorlarında daha yüksek sıralama almak ya da farklı sebeplerden mütevellit doğru bilgiye sahip olmayan içeriklerin yayınlanması sık karşılaşan bir durum olarak gözüküyor.
İnternette bir bilginin doğru olup olmadığını anlamanın en iyi yolu ise sitenin genelini incelemekten geçiyor. Uzun zamandır eğitim sektöründe hizmet veren Öğrenci Kozu isimli web sitesinin editör ekibinin bu konudaki açıklaması “bir sitenin doğru bilgi verip vermediğini anlamak oldukça basittir. Eğer site bir konuya (örneğin, eğitim) yoğunlaştı ise muhtemelen o alanda verdiği bilgi de doğrudur. Çünkü hatalı ve eksik bilgilerin neredeyse tamamı her konuda bilgi vermeye çalışan sitelerde görülmektedir. Ayrıca ziyaret edilen sitenin ne kadar süredir yayın yaptığı ve ziyaretçilerinin yorumlarının ne minvalde olduğu kontrol edilmelidir” şeklinde.
Clickbait Uygulamaları Doğru Bilgiye Ulaşırken Zaman Kaybettiriyor
İngilizlerin “clickbait” olarak adlandırdığı ve dilimize “yanıltıcı başlık” olarak çevrilebilecek uygulama, son yıllarda yoğun şekilde kullanılıyor. Özellikle haber sitelerinin ziyaretçi edinmek için yoğunlukla başvurduğu bu yöntem, bilgiye ulaşırken ciddi vakit kaybedilmesine neden oluyor.
Yöntem genelde şu şekilde kullanılıyor: Öncelikle arama motorlarında orta rekabetin üstüne olan (yani ortalama günlük 10.000 kişi tarafından aranılan) bir konu seçiliyor ve konu ile alakalı ilgi çekici bir başlık yazılıyor. Daha sonra bu başlıkla ilgili hiçbir bilgi vermeyen yüzlerce kelimelik içerik yayınlanarak ziyaretçilere beyhude zaman kaybettiriliyor.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Time EMUI Theme & Magic UI Theme For EMUI 10 & Magic UI 3

Light Animated Theme For EMUI & Magic UI || Huawei Themes

Nova Dynamic EMUI & Magic UI Theme Download For Huawei & HONOR Phones || EMUI Themes || Magic UI Themes || Huawei Themes || HONOR Themes